Vermogensadvies bij verpleeghuisopname
Wanneer je vader of moeder wordt opgenomen in een zorginstelling en de eigen woning leeg achter blijft, dan leidt dit tot allerlei financiële vragen. Vaak heeft die generatie zuinig geleefd, is het huis bijna afbetaald en het pensioen voldoende om van te leven. Er lijkt niet veel aan de hand. Totdat er sprake is van een opname in een zorginstelling en dan wordt het een stuk gecompliceerder. Wat we regelmatig van onze klanten horen is:
- Wat doe je met de woning: zsm verkopen, gaan verhuren of wachten?
- Hoe zit het met schenk- en erfbelasting?
- Wat is de impact op de eigen bijdrage Wlz?
- Hoeveel eigen vermogen mag je hebben bij opname in een verpleeghuis?
- De afgeloste eigen woning is bedoeld als erfenis voor de kinderen. Hoe voorkom je dat alles naar de belasting en eigen bijdrage gaat?
Wat kunnen wij doen
Onze adviseur brengt alles in kaart zodat het eigen vermogen optimaal beschermd wordt. Het CAK bepaalt de eigen bijdrage door onder andere te kijken naar het inkomen en eigen vermogen. Wat de berekening ingewikkeld maakt, is dat de peildatum twee jaar teruggaat. Daarnaast is het goed om te weten hoe de Belastingdienst omgaat met de waarde van het huis.
- Wij maken een persoonlijk financieel advies, waardoor de familie inzicht krijgt in de consequenties van de verschillende keuzes op de diverse belastingen (inkomsten-, schenk- en erfbelasting) en op de eigen bijdrage Wlz.
- We laten zien welke mogelijkheden er zijn om de eigen bijdrage zo laag mogelijk te houden.
- We maken inzichtelijk wat het kost om het vermogen te schenken of te erven.
- We adviseren hoe je kunt besparen op de erfbelasting.
Onze werkwijze
We plannen twee gesprekken in: het kennismakingsgesprek en het adviesgesprek. Je kunt ervoor kiezen dat we bij jou thuis komen of dat we deze gesprekken online (videobellen) doen. Dit laatste is voor veel klanten een fijne optie als diverse familieleden verspreid over het land wonen en zo toch gemakkelijk kunnen aansluiten bij de gesprekken.
Tijdens het kennismakingsgesprek wordt geïnventariseerd hoe jullie situatie eruit ziet en welke vragen, zorgen en wensen jullie hebben. Aan de hand van deze informatie wordt een persoonlijk adviesrapport opgesteld, wat tijdens het adviesgesprek wordt besproken. Hierdoor krijg je inzicht in de mogelijkheden zodat je met een gerust hart keuzes kunt maken.
Wij verkopen geen financiële producten. Je weet dus zeker dat je onafhankelijk advies krijgt.
Wat zijn de kosten
De vergoeding voor het persoonlijke financieel advies is € 1.350 inclusief BTW als er geen testament is en € 1.450 inclusief BTW als er wel een testament is. Een testament is voor iedereen weer anders. Hierdoor is er meer tijd nodig om de situatie rondom de erfenis vast te stellen. Vandaar het verschil in tarief.
Als je kiest voor een online adviestraject met videobellen, dan is er een korting van € 95 inclusief BTW op bovenstaande tarieven.
Keurmerk CFP
Onze senior financieel adviseurs hebben het CFP-Keurmerk. Om dit keurmerk te mogen voeren, moet een gecertificeerd financieel planner aan strenge eisen en regels voldoen. Hierdoor kun je vertrouwen op zijn/haar deskundigheid, integriteit en praktijkervaring. En – belangrijker nog – op objectief, passend en toekomstbestendig advies dat je werkelijk verder helpt. Tevens is er een onafhankelijke klachtencommissie. De Consumentenbond is positief over het CFP-Keurmerk door de zware examens, permanente opleidingseisen en focus op praktijkervaring. Wil je meer lezen over het CFP-Keurmerk, klik hier.